I egenskap av att vara den största aktören inom sociala medier är Facebook den naturliga arenan för den som vill synas på nätet. För att snabbt komma igång med annonsering erbjuder Facebook en dynamisk modell med naturlig segmentering på olika målgrupper. Genom att själv styra över räckvidd och varaktighet på dina annonser är det möjligt att starta med låg insats samtidigt som annonserna riktas mot rätt målgrupp.
Du har full kontroll som annonsör
Facebook erbjuder ett flexibelt gränssnitt för att själv administrera sina annonser. Genom att skapa ett konto får du direkt tillgång till en bred uppsättning av verktyg för utformning av annonser, kampanjer och trafikmätningar, där du själv kan bestämma på vilket sätt som användarna ska interagera med företaget. Eftersom du ser i realtid hur många visningar och klick en viss annons genererar, är det möjligt att anpassa målgruppsstyrningen efterhand.
Du kommer snabbt igång
Det största hindret för att komma igång med annonsering i digitala medier är i regel att förstå hur det fungerar i praktiken. Den stora fördelen med att använda Facebook som plattform är dock just att det är enkelt att komma igång. Det finns en uppsjö av information tillgänglig där du kan få bra hjälp med detta. För att hålla annonskostnaderna nere kan du exempelvis laborera med olika placeringar eller justera din budstrategi.