Offentliga upphandlingar är något som syftar till att alla företag som handlar med offentlig sektor behandlas lika och får samma förutsättningar när det kommer till kontrakt och att utföra jobb som entreprenad och andra projekt. När en stad eller kommun helt enkelt behöver få någonting gjort så annonseras jobbet ut och olika företag inom en viss sektor eller inom en viss industri får göra anbud på detta jobb. Det vinnande budet kommer sedermera att få uppdraget och utföra jobbet under den perioden som är utsatt. Det är viktigt med offentliga upphandlingar för att maximera nyttan av det som du vill uppnå med en effektiv marknad eftersom det är positivt för företagen likväl som för slutkonsumenter.
Ofta kan det dock vara så att många regler och lagar gör det svårt för folk och för organisationer att förstå precis hur processen med offentliga upphandlingar fungerar och vad du bör tänka på innan, under och efter hela processen som innefattar många steg. Du kan därför enkelt ta hjälp av en konsult inom området, som till exempel Magnus Josephson där du kan få all den nödvändiga och hjälpsamma informationen som behövs för att komma igång med hela projektet.
Lagen om offentlig upphandling
De finns flertalet lagar som reglerar den offentliga upphandlingen och de allra flesta upphandlingar faller under ramen för ”lagen om offentlig upphandling”, även förkortat ”LOU”. I stort kan processen förklaras på följande vis. Reglerna är satta av EU och den viktigaste punkten anses vara, att det ska vara det som köps in och inte säljare som bedöms i valet av leverantör. Anledningen är att inte sätta konkurrensen vid upphandlingarna på marknaden ur spel, utan att den nyttjas för samhällets bästa och framtvingar bästa ekonomiska lösning. Subjektiva bedömningar är uteslutna. Ett vanligt talesätt för en sådan typ av bedömning, som de flesta har hört talas om är ”svågerpolitik”, där vänner, familj och andra närstående kontakter anses kunna få fördelar gentemot andra aktörer på grund av tidigare relationer. Det som i slutändan är viktigt är att den aktör med det bästa erbjudandet vinner upphandlingen och ingen annan.
Öka dina chanser att vinna
Om du tar hjälp av en konsult kan du signifikant öka dina chanser att vinna offentliga upphandlingar och du får även nödvändig och extremt värdefull erfarenhet inför framtiden och eventuella kommande offentliga upphandlingar. Erfarenhet är extremt viktigt i dessa typer av sammanhang. Vi hoppas att du har fått en lite bättre inblick i vad offentliga upphandlingar handlar om och att du kommer att läsa dig mycket mer om ämnet via hjälp av en konsultfirma.