• Hem
  • E-handel
  • Elektronik
  • Teknik
  • Resor
  • Företag
  • Inredning
  • Tips
Handel i Sverige

Modern Handel

/ admin

Ser man på hur svensken förändrat sina shoppingvanor över tid så kan man se en tydlig koppling mot den tekniska utvecklingen. Två tydliga punkter som förändrats är tillgänglighet samt specialisering.

Om man backar till 50- och 60-talet var tillgängligheten på varor väldigt begränsad. Affärerna hade främst svenska varor eftersom importen inte var på långa vägar var lika utbredd som idag. Utbudet var med andra ord mindre och samtidigt var affärerna mer specialiserade. Det fanns en affär som enbart sålde radio- och tv-apparater medan en annan liten butik sålde köttprodukter. Att sälja dessa två saker i samma affär var otänkbart.

I och med teknisk utveckling blev importen allt billigare och därmed blev utbudet större av varor i butikerna.

Shopping

Under 80-talet var det köpcentrum som var på tapeten. Man skulle samla många olika butiker under samma tak för att kunden skulle kunna hitta vad man letade efter utan att behöva åka långt mellan de olika affärerna. Här togs det därmed flera steg framåt för tillgängligheten. Både genom att man lättare kunde besöka många olika affärer men även genom att dessa hade ett större utbud. Men både under 80- och 90-talet visade det sig att det inte var tillräcklig lönsamt att bara sälja en enda produkt. I de större städerna finns dessa mycket nischade butikerna kvar men i mindre städer var de tvungna att erbjuda ett bredare utbud för att överleva. Fotoaffärerna började sälja all annan elektronisk utrustning och de större mataffärerna breddade sitt utbud med kläder, elektronik och annat. De största mataffärerna tog helt enkelt klivet till att bli ett mindre köpcentrum.

Tillgängligheten har alltså ökat med tiden och även utbudet.

Men både med tanke på tillgänglighet och utbud så har internet vänt upp och ned på mycket. Idag kan en liten affär i Kiruna sälja bordslampor precis som en stor affär i centrala Stockholm. Var man har sin butik spelar inte någon roll när man handlar online. Tillgängligheten har därmed fortsatt att öka men på ett sätt som man på 80-talet knappast kunnat ana. Utbudet har även det breddats och framförallt fördjupats. Små nischade butiker kan nämligen överleva tack vare en större kundkrets.

Med dessa fördelar är det inte svårt att förstå att onlinehandeln ökar år från år. Under 2012 omsatte E-handeln ca 30 miljarder och under de senaste fem åren har ökningen varit i genomsnitt 10% per år. Det ska då jämföras med detaljhandeln i de fysiska butikerna där ökningen av omsättnigen legat på några få procent i genomsnitt.

Posted in: E-handel

Post Navigation

← Previous Post
Next Post →

Meny

  • Första mötet med en ny kund
  • Förbättra försäljningen i din webbshop
  • Hålla koll på valutan
  • Att annonsera på Facebook som e-handlare
  • Utveckla Innovationer
  • Skapa den bästa mässmontern
  • Planering är nyckeln till en lyckad mässa
  • Konferens eller kick-off med företaget
  • Förenkla för ditt företag
  • Planera en kickoff
  • Börja med valutahandel
  • Uppskattat företagsevent
  • Att profilera sitt företag
  • Marknadsföra ny butik
  • Dags att lägga ner? – Avveckling av aktiebolag
  • Företag med framtidstro
  • Headhunting
  • Hitta ny verksamhet
  • Tips när man köper elektronik online
  • Underhållning i mobilen
© Copyright 2021 - Handel i Sverige
Infinity Theme by DesignCoral / WordPress